Annan blogg

   Hittade ett annan blogg som hade ett bra inlägg om golf, jag skriver in länken här, men här nedan kan ni se inlägget in sin helhet.


Min golfpartner P och jag har gjort en lista

Man kunde aldrig veta hur P skulle ta min beskrivning om hans golfspel.
Jag var ju bara ärlig i hur bra han hanterar sina golfklubbor.
Men, han kunde ju förstås bli något irriterad och arg.
Lätt nervöst ringde jag hem till honom.
”Det är inga bekymmer med det där”
Svarade hans fru.
Jag fick absolut inte tala med honom själv.

Så jag beslöt mig för att mäkla fred.
Med några öl i bilen åkte jag över till P.
Då vi druckit hela plattan med öl var vi vänner igen
Det var skönt.

Dagen efter var verkligen dagen efter.
Vi hade läst i tidningen Svensk Golf om alla styva golfmänniskors råd till oss amatörer.
Henrik Stensson, Robert Karlsson, Anna Nordqvist med flera delade glatt med sig av sina bästa tips. P och jag vill inte vara sämre, så nu har vi tillsammans gjort en lista.
Här kommer våra fem tips.

1. Ta på dig rätt skor.
En gång hade P väldigt bråttom iväg.
Han fick på sig frugans två nummer för små skor.
18- hål senare var han out-of-spel i tre veckor.

2. Spela aldrig med gotlänningar.
En gång när vi var på en annan bana fick vi spela med två från Gotland.
Det gick inte att veta vad de sa,
Skulle vi svara ja, nej, eller bara nicka på deras spörsmål.
Både P och jag blev nervösa och spelade sämre än vanligt.
Faktiskt.

3. Utmana aldrig yngre män.
En gång sökte vi att spela med en yngre man för att veta hur bra de egentligen är.
Mannen var tveksam men vi övertalade honom med att lova glass, korv och dricka efter nio hål. Väl på väg mot första utslag kom hans morsa och skrek något om hans åttaårige son minsann inte skulle gå iväg med några främmande gubbar.

4. Undvik att spela med pensionärer.
Våra egna erfarenheter är i denna fråga är enbart negativa.
Dessa grå pantrar spelar ju enbart kort och rakt.
Hur kul är det att enbart gå och slå på en golfboll som ligger på en välklippt fairway?
P och jag föredrar ett spel som inbjuder till diverse olika naturupplevelser.
Om ni förstår vad jag menar.

5. Spela snett.
Hur många gånger som helst har vi som du nog förstått slagit bollen långt ut i ruffen.
Och ibland ännu längre bort.
Åtskilliga gånger har vi då hittat nya finare bollar.
Då känner sig P och jag som vinnare.
På denna sista punkt var P och jag lite oense, jag ville ha den högre upp på listan.
Men det ville inte P. Lätt för P att säga som har en hel flyttkartong hemma med upphittade bollar.
Med dessa fem punkter önskar vi dig lycka till med ditt golfspelande.
Over and out för mig.
P hälsar också.

Det finns nog många som känner igen "golfpartner P" eller sig själv i hans inlägg ; )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0